Foto: Amanda Stiverius

Annika Kofoed,
regissör och manusförfattare


Bim Wikström,

manusförfattare


P-O Nilsson,

kompositör och låtskrivare


Silver Hill - en dröm om Klippan som en stor turistattraktion

 

Drömmen blev verklighet, och projektet Silver Hill blev för många ett oförglömligt minne. Precis som IT-bubblan som sprack, så kunde Silver Hill inte fortsätta för evigt, även om det var ett fantastiskt projekt. Byggt av visioner, kunskap, kapital och goodwill från alla som var med, och såg till att anläggningen blev verklighet och att verksamheten blomstrade under flera år. Ingen nämnd - ingen glömd.

 

Men, det vi på Bruksspelet skapar är teater. I vår historia om Silver Hill står familjen Björk från Klippan i centrum. Sonen Conny har sedan flera år flyttat till Stockholm och jobbar på börsen, säger han. Allting går bara uppåt, uppåt, säger han. Men hans familj är oroad och hans syster Jenny är mycket skeptisk. Men för mamma Birgitta är sonen Conny som lämnade Klippan med ekonomisk linje och några kronor på fickan en framgångssaga. Precis som det attraktiva Silver Hill, ett mytomspunnet ställe, granne med Klippans pappersbruk.

 

Silver Hills dragningskraft på familjen Björk skapar ett virrvarr av intriger, och plötsligt är hela familjen indragen i företaget, vare sig de vill eller inte. Conny återvänder till sina barndomstrakter och snart finns ingen återvändo för någon i familjen Björk. De stiger in på Silver Hill och deras liv vänds upp och ned. Är det himmel eller helvete de möter? Avgör själv i årets Bruksspel - musikalkomedin Silver Hill.

 

Föreställningen är fiktion, men bygger till viss del på intervjuer med ett antal personer som arbetade på - eller på annat sätt var inblandade i Silver Hill. Resten är våra egna intryck och minnen från 80-talets dansgolv. Knip!

 

Melker Sörensen

koreograf

Anna Hiltunen

sånginstudering

Rigmor Grönwall

scenograf och kostymör

Jonas Sandquist

musikproducent

Maja Kihlberg

regisassistent

Carola Kalliola Bahssi

koreografassistent

Melker har varit med sen musikalen Agnes. Detta var faktiskt hans första uppdrag som koreograf. Han har en gedigen bakgrund som musikalartist, sångare, dansare och skådespelare.  Hur började du din bana Melker?

- Jag medverkade som ung i flera olika sammanhang, både på scen och i tv. Som 13-åring fick jag en av huvudrollerna i Malmö Operas uppsättning av Brundibár. Därefter följde flera roller innan jag sökte mig vidare och hamnade på yrkeslinjen för musikalartister vid Balettakademien i Göteborg. 

- Efter har jag frilansat som musikalartist, sångare, dansare och skådespelare runtom i Europa. Musikaler som Les Misérables, Miss Saigon, Jesus Christ Superstar, Kristina från Duvemåla, Evita, Oliver! och Guys and Dolls är några på vägen.  


Efter flera år på scen började Melker kombinera sitt eget artisteri med att assistera, både regissörer och koreografer, vilket födde längtan efter att själv få koreografera och regissera. Första uppdraget blev som sagt musikalen Agnes på Pappersbruket i Klippan. Hur ser framtiden ut för dig Melker? 

- Det är härligt att vara i full gång. Den kommande säsongen väntar uppdrag på både Malmö Opera, Malmö Stadsteater och Århus Teater i Danmark.


Vad förväntar du dig av sommarens Bruksspel?

- Att få känna den magiska känslan när hela ensemblen tillsammans lyfter varandra och historien som vi berättar. En känsla som bara kan uppstå i sommarkvällen på Bruket. 

Anna, du är utbildad vid musikhögskolan i Malmö. Vilket var ditt favoritämne?

- Det kan ha varit kördirigering. Att leda olika körer, i olika åldrar och sammanhang – ja, det är fantastiskt kul!

 

Du har ju arbetat som musiklärare och sångpedagog.

- Ja, jag var på musikestetiska programmet i Klippan 1995–2013, därefter arbetade jag i S:t Petri kyrka som kyrkomusiker och som musiklärare vid ett flertal olika grundskolor.

 

Vad har du mer hittat på inom musikvärlden?

- Jag har komponerat en sångpedagogisk bokserie, Sing with me now 1-6. Det är svängiga uppsjungningsövningar med livsbejakande texter som säljs och används av många körledare/sångpedagoger i Sverige, Norge och Finland samt av oss i Bruksspelet. 

- Det har också blivit arbete på Musikhögskolan i Malmö inom sångmetodik. Dessutom frilansar jag en del och har haft hand om sånginstudering på Helsingborgs stadsteater med musikalerna ”Pelle Erövraren 2” samt  ”East side stories”. Till vardags är jag numera sångpedagog vid Kulturskolan på Dunkers Kulturhus i Helsingborg. Jag frilansar även som föreläsare och gör lite annat smått och gott. 


Vi är glada över att ha dig tillbaka på Bruksspelet. För det är ju inte första gången som du är med, eller hur?

- Jag hade hand om sånginstuderingen när Bruksspelet startade 2013 och även 2014. Det känns oerhört trevligt att vara tillbaka i Klippan där jag tidigare jobbat i så många år. Det känns som om jag känner nästan alla i Klippantrakten. 

 

Hur känns det att vara tillbaka i Bruksspelet?

- Att återigen få vara en del av detta stora maskineri känns angeläget och hjärtevarmt! Alla är såå bra och vi har såå roligt när vi sjunger och övar alla stämmor! Årets Bruksspel kommer att bjuda på härliga 80-talsvibbar och vad gäller musiken är det synkopernas paradis! Underbart! 

Rigmor har vi haft nöjet att möta i Bruksspelet under tidigare år. Hur känns det att vara tillbaka?

- Att hålla sig innanför ramarna har aldrig riktigt varit min melodi, så att få förmånen att skapa ett scenrum som helt saknar de traditionella förutsättningarna och som dessutom ska utspela sig på sprudlande 80-talet är superkul. Det är perfekt för mig som älskar färg, mönster och att allting inte ska vara likadant. Att jobba i den speciella atmosfär som Bruket ger, är spännande, liiite läskigt och alldeles underbaaaart, säger Rigmor och skrattar.


Som scenograf har du gjort bl.a Djungelboken, Mästerkatten , Dickens London och Trollflöjten. Men du arbetar också som musikalartist, scenograf och producent.
- Är i grunden musikalartist med många år som frilans i bagaget, men sprungen ur Kristianstads Operettsällskap där stommen utgjordes av totaldedikerade amatörer.


- Att komma till Bruket och träffa alla dessa fantastiska ”Brukizar” är som att jobba i en stor varm kram och faktiskt lite som att komma hem.

Jonas har arbetet med musik i många år allt från lärare, heltidsmusiker, studiomusiker till producent. Vad är det mest spännande du gjort?

- Alla produktioner är spännande ”resor”. Jag har producerat Linus Borg, Anna Karin Ahlbin, Sven Hahne & Prästrock, Max Lund, Groovy Teaparty, Cold Connection för att nu nämna några. Men ett minne för livet är när vi i bandet Candela spelade för kungen på hans 50-årsdag. Vi var enligt honom hans favoritdansband. Det kändes väldigt högtidligt att spela för honom och hans 600 prominenta gäster, berättar Jonas.


- Bruksspelet är ju också en speciell och jättekul att arbeta med. Här finns så mycket glädje och gemenskap, avslutar Jonas.

Maja arbetar som regiassistent i årets uppsättning av Bruksspelet. Vi frågar Maja lite om hennes bakgrund.

- Jag har studerat skådespeleri i Brighton på The Academy of Creative Training. Innan dess studerade jag tyska i Köln. De två senaste föreställningarna jag spelat i var Pronoun, där jag spelade den självupptagna och naiva tjejen Laura, samt The Sweet Science of Bruising, där jag spelade suffragetten Violet Hunter som börjar boxas för jämlikhet. 

 

- Dessutom har jag alltid haft ett stort intresse för musikaler. 2018 satte jag ihop en grupp med 23 ungdomar för att göra musikalen Spring Awakening i Helsingborg. Jag producerade, regisserade och medverkade själv på scen, berättar Maja.  

 

Att ha kunskapen som skådespelare och samt att arbeta som regiassistent, ser vi på Bruksspelet som en lyckad kombination. Så vi ser fram emot att få tillgång till dina kunskaper, nu i vår och i sommar. Vad ser du fram emot, Maja?

- I sommar ser jag fram emot intensiva repetitioner. Det är härligt att se hur föreställningen kommer till liv i miljön på Bruket. Och såklart att få jobba ihop med alla inblandade, både på och bakom scen!

I årets Bruksspel har Carola blivit Melkers högra hand. Kan du berätta lite om dig själv?

- Jag är en aktiv och glad person som sällan sitter still i soffan. Gillar att engagera och aktivera mig. På gymnasiet gick jag Hotell och Restaurangutbildningen sen blev det barnskötarutbildning med ett påbyggnadsår med ”Barn och vuxna i behov av stöd”.

- Av en slump blev det något helt annat arbete då jag fick jobb på Klippan Safety. Där har jag varit i snart 23 år. Men jag vickar inom hemtjänsten och på Tindra Personlig Assistans.

 

Hur kom det sig att du blev koreografassistent till Melker?

- Jag gillar ju som sagt att röra på mig så jag är Zumba-instruktör och sen har jag varit gymnastikledare i över 11 år. Har tänkt i några år att det skulle vara fantastiskt roligt att vara med i Bruksspelet. Och äntligen i år blev det så faktiskt av en slump. Min man kom från Marocko för ett år sedan och han är också med i Bruksspelet. Det har varit perfekt för honom då han lärt sig svenska snabbt och bra. Och så är det ju en härlig upplevelse för oss att göra detta tillsammans.

- Tillbaka till frågan varför jag hjälper Melker. Melker frågade mig redan efter 3 träningar om jag ville hjälpa till. Det känns jättekul och helt rätt då jag är van att lära ut samt dansar och rör mig mycket. Dessutom är jag gärna konferencier och speaker på Klippans Gymnastikkrets gymnastiktävlingar och uppvisningar så jag är även van att prata och organisera, berättar Carola.

 

Vad tycker du om årets Bruksspel?

- Åh, det blir magiskt, fartfyllt, medryckande och färgglatt med en massa skratt. Det är det roligaste jag någonsin gjort. Så härliga människor jag träffat. Ett extra plus är ju att jag kommer ihåg Silver Hill. I sommar ser jag verkligen fram emot att få spela och sjunga på Bruket. Fullt ös och bara göra sådant man tycker är kul. Nu hoppas jag bara på en solig sommar med fyllda läktare. Längtar, avslutar en lycklig Carola.